In het kort de historie |
De originele archiefversie van Gillette |
King G. Gillette |
In het kort de historie
September 2006
In september
2007 bestond de Gillette Company 105-jaar. De naam van één man die staat voor
het succes van ruim één eeuw:
King Camp Gillette.
Toen het eerste "veiligheidsscheerapparaat met verwisselbaar scheerblad" op de
markt kwam, werd een nieuw tijdperk in scheren ingeluid.
King C. Gillette kwam op het idee een scheerblad te ontwikkelen dat na gebruik weggegooid kon worden. Samen met William Painter, die de wegwerp kroonkurk had uitgevonden en er tevens flink geld mee had verdiend, ontwikkelde hij het scheermesje. In september 1901, 2 jaar nadat hij het prototype had ontwikkeld, werd de "American Safety Razor Company" opgericht en startte de productie en verkoop in een winkel boven een vismarkt in de haven van Boston. Het hart van het veiligheidsscheerapparaat was een dun flexibel scheerblad dat gebogen in een houder zat en onder een bepaalde hoek over de huid kon worden geleid. Bij een klapscheermes was het nodig om het te slijpen wanneer het bot geworden was. Een scheermesje het werd simpelweg vervangen door een kostbaar nieuw mesje. Enkele jaren later werden slijpmachientjes uitgevonden die het mogelijk maakte meerdere malen mesjes te slijpen om zodoende geld te besparen.
In het
eerste jaar werden slechts 51 scheerapparaten en 168 scheerbladen verkocht. In
1904 nadat hij patent had gekregen, wordt het sensationele aantal van 90.000
scheerapparaten en 1,2 miljoen scheerbladen geproduceerd en verkocht. In Londen
werd later een verkoopkantoor en in Parijs een fabriek gebouwd.
Na de eerste wereldoorlog besloot de president van Amerika dat een door Gillette
samengesteld pakket tot de standaard legeruitrusting moest behoren. Dit was de
grote doorbraak en financieel werd ruimte gemaakt voor verdere ontwikkeling
waardoor dit een uitgesproken massaproduct werd en de concurrenten in Europa, Schick, Braun en Wilkinson, ver op achterstand werden gezet.
De technologische ontwikkeling van de 20ste eeuw laat zich ook zien binnen het
natscheren. Tijdens de 40-er jaren zorgde een scheerblad dispenser voor
gemakkelijker verwisselen en bewaren van scheerbladen. In de 50-er jaren kon het
scheerapparaat worden ingesteld op huidtype en baardgroei.
Het roestvast stalen en latere platina veredelde scheerblad werd ontwikkeld
in de 60-er jaren.
In het begin van de 70-er jaren kwam Gillette als eerste op de markt kwam met
een dubbel scheerblad. Aan het einde van deze periode werden zelfs
scheerapparaten met een beweegbaar scheerkop geïntroduceerd.
Eind jaren 80 is de ontwikkeling versneld. Glijstrips deden hun intrede om het scheren makkelijker te laten verlopen. Het Sensor Excel systeem heeft verende dubbele scheerbladen en zachte ribbels. De Mach-3 met zijn uniek 3-voudig scheerblad. Dit leidde tot het grootste verkoopsucces tot nu. Onlangs heeft Gillette de Fusion power met 5 powerglide mesjes om de druk te reduceren bij maximaal comfort. Ik denk dat over enkele jaren er krabbers zijn met 15 mesjes onder elkaar want gekker kan het niet meer.
In
1994 werd met de Sensor for Woman een nieuwe doelgroep ontdekt. Sindsdien
worden alle nieuw ontwikkelde scheersystemen aangepast ook voor haarverwijdering
bij vrouwen, ja zeker voor okselhaar, bovenlippen en plaatsen waar mannen alleen
maar van dromen. Het meest recente voorbeeld hiervan is de Gillette Venus.
Maar het is niet alleen het succes op het gebied van natscheren wat The Gillette
Company heeft gemaakt tot wat het vandaag is. Toen in 1967 het toenmalige Braun
AG werd overgenomen had deze onderneming met de legendarische "Sixtant" een
doorbraak in het elektrisch scheren
bewerkstelligd. Hiermee kon Gillette (Braun) klanten winnen die sceptisch
stonden tegenover droogscheren en begaf zich hiermee op de markt met duurzame
consumentenproducten.
Duracell werd in 1997 aan de Company toegevoegd.
In totaal werken er 35000 medewerkers en wordt in meer dan 20 landen
geproduceerd.
De originele duitse
archiefversie van Gillette
Berlijn
maart 1981
King C. Gillette
Vertaling van Gillette Company website
Menigeen
zal het zijn ontgaan maar in september 2002 bestond de Gillette Company
100-jaar. Echter gezien de wereldwijde reorganisatie met gedwongen ontslagen was
het toen niet het juiste moment dit te vieren. Vanaf de website van de Gillette
Company komt het volgende vertaald artikel.
Eerste
veiligheidsscheermes
King C. Gillette deed de
uitvinding van de eeuw en werd hiermee een van de bekendste mannen in de wereld.
Toen het eerste "veiligheidsscheerapparaat met verwisselbaar scheerblad" op de
markt kwam werd niet alleen een nieuw tijdperk in scheren ingeluid maar ook de
fundering voor de succesvolle ontwikkeling van een wereldwijde onderneming.
Wegwerpmesje
King C.
Gillette kwam op het idee een scheerblad te ontwikkelen dat gewoon na gebruik
weggegooid kon worden. Dit kwam onder andere door William Painter die de
kroonkurk had uitgevonden en er tevens flink geld mee had verdiend en door de
eindeloze ergernis over een bot scheermesje. In september 1901, 2 jaar nadat hij
het prototype had ontwikkeld, werd de "American Safety Razor Company" opgericht
en startte de productie en verkoop in een winkel boven een vismarkt in de haven
van Boston.
Flexibel
Het hart van
het veiligheidsscheerapparaat was een dun flexibel scheerblad dat gebogen in een
houder zat en onder een bepaalde hoek over de huid kon worden geleid. Dit is
belangrijk voor veilig en pijnloos scheren. Anders dan bij een vouwmes was het
niet nodig om het te slijpen wanneer het bol geworden was. Het werd liet
simpelweg vervangen door een nieuw en bespaarde daardoor het arbeidsintensieve
slijpen met slijpdoosjes.
Explosieve groei
In het eerste jaar werden slechts 51 scheerapparaten en 168 scheerbladen
verkocht. In 1904 nadat hij patent had gekregen word het sensationele aantal van
90.000 scheerapparaten en 1,2 miljoen scheerbladen geproduceerd en verkocht.
Overzee
Na de
oprichting van het eerste overzeese verkoopkantoor in Londen en een fabriek in
Parijs werd in 1905 het eerste dividend uitgekeerd. Echter de grote doorbraak
kwam door de eerste wereldoorlog. Onder de erbarmelijke hygiënische
omstandigheden in loopgraven en bunkers moesten de soldaten zich scheren om
gasmaskers goed sluitend op de huid te laten passen en bleek het veiligheidsmes
een prima uitkomst.
Ontwikkeling
De technologische ontwikkeling van de 20ste eeuw laat zich ook zien in de
ontwikkeling binnen het natscheren. Tijdens de jaren '40, zorgde een
scheerbladdispenser voor gemakkelijker wisselen en bewaren van scheerbladen. In
de 50-er jaren kon het scheerapparaat worden ingesteld op huidtype en
baardgroei. Het roestvast stalen en later platina veredelde scheerblad werden
ontwikkeld in de 60-er jaren, terwijl in het begin van de 70-er jaren Gillette
als eerste op de markt kwam met een dubbel scheerblad. Aan het einde van deze
periode werden zelfs scheerapparaten met een beweegbare scheerkop
geïntroduceerd. Vanaf het eind van de 80-er jaren is de ontwikkeling versneld.
Glijstrips deden hun intrede om het scheren makkelijker te laten verlopen. Het
Sensor Excel systeem heeft verende dubbele scheerbladen en zachte ribbels, de
Mach-3 met zijn uniek 3-voudig scheerblad en nu de Fusion die 4 bladen en een
extra blad op de kop voor de fijne afwerking van bakkebaarden en snorretjes.
Bovendien is er ook een elektrisch met door Duracel aangedreven batterijen
vibrerende uitgave.
Vrouwen
Met de Sensor for Woman uit 1994 werden vrouwen als doelgroep ontdekt. Sindsdien
worden alle nieuw ontwikkelde scheersystemen aangepast ook voor haarverwijdering
bij vrouwen. Het meest recente voorbeeld hiervan is de Gillette Venus.
Elektrisch
scheren
Maar het is niet alleen het succes op het gebied van natscheren wat The Gillette
Company heeft gemaakt tot wat het vandaag is. Toen in 1967 het toenmalige Braun
AG werd overgenomen had deze onderneming met de legendarische "Sixtant" net een
doorbraak in het elektrisch scheren bewerkstelligd. Hiermee kon Gillette klanten
winnen die sceptisch stonden tegenover droogscheren.